donderdag 5 september 2024

HET ALGORITME

 

                                                                  Vader en zoon


Telkens als ik op YouTube een filmpje Like, komt er een berichtje: 'Wij begrijpen het. U krijgt meer van dit soort content.' Néé! Dat is helemaal niet de bedoeling.

Ik ben geabonneerd op verschillende soorten kanalen maar die worden ondergesneeuwd door filmpjes van gorilla's omdat ik er één geliked had.  

Ik keek naar een van de leden van de Manson Family, Leslie van Houten. Door de jaren heen. Eerst zie je een mooie, welbespraakte jonge vrouw. Dan zeven jaar later bij een 'parole hearing'. Zo zie je het verouderings proces. En tenslotte, als ze gerimpeld is en grijs haar heeft wordt ze vrijgelaten. Geen gevaar meer voor de maatschappij. 

Nu word ik dood gegooid met Manson Family filmpjes. 

Terwijl een mens juist variatie nodig heeft. De robot met monotone stem: 'Ik zie dat u andijvie stamppot lekker vindt. Nu krijgt u elke dag andijvie stamppot.'



Nee, we willen leren, we willen iets anders proeven. Daag me uit. Verras me. Test mijn intelligentie.

Het algoritme is de comfort zône. Als je nooit waagt er uit te komen, ga je dood van verveling. 

Dat is de psychologie waarvan de uitvinders zijn uit gegaan: 'De meeste mensen willen elke dag voorspelbaarheid. Wat de boer niet kent, eet hij niet.'

Of je nu naar de supermarkt gaat of naar de stembus. Of je nu de krant leest of op internet zit. Of je nu naar het nieuws kijkt op tv of naar een rechtszaak. Je wordt in alle gevallen gemanipuleerd. 


Ik dacht dat ik alle reclame uit mijn leven had geweerd, vragen de YouTube kanalen om een donatie. Of wordt het programma onderbroken door een sponsor. Je wordt overal als een kleuter behandeld.

Wil je echt met niets te maken hebben dan zit er niets anders op dan het te houden bij de klassieke literatuur. Die heeft geen dubbele agenda. Of content. Die smeekt niet om een duimpje omhoog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

INSTITUTE FOR THE VERY, VERY NERVOUS

Als je naar de dierenwereld kijkt, zie je dat er in een groep een bepaalde hierarchy heerst waarin de leider de rol heeft de vrede en harmon...